vlieg-vogel


“Logica brengt je van a naar b, verbeelding brengt je overal”
Albert Einstein

Verhalen voor kinderen

Hieronder vele mogelijkheden. Daarnaast is er voor scholen en particulieren altijd een verhaal of project op maat mogelijk!

Historische verhalen/Sagen/legenden

  1. ‘Oorlogsverhaal’

    Een waargebeurd, spannend verhaal over het gezin van een onderduiker tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit is een verhaal uit de familie en het speelt zich af in Akkrum, Friesland (1943).

  2. ‘Rood kleurde de rivier’
    Een historisch verhaal over de strijd rond een zelfstandig Indonesië. Dit verhaal speelt zich af in Rawagedee, West- Java (1947). Bewerking van het verhaal van Peter Vervloed.
  3. ’Die helse nacht’
    Een verhaal over een gezin in de omgeving van Zierikzee tijdens de Watersnoodramp (1953) Verhaal van Eric Borrias.
  4. ‘De Fonteindraak’
    Een verhaal, met een knipoog, over de oorsprong van de gouden draak voor station Den Bosch. Hierin spelen verschillende herkenbare en historische plaatsen in en rondom Den Bosch een rol (rond 1500).
  5. ’De Vliegende Hollander’
    Hollandse sage rond de tijd van de VOC.
  6. ‘Het vrouwtje van Stavoren’
    Friese sage (rond 1300, tijd van de Hanzesteden).
  7. ’ Het zwaard uit de steen’
    Sage over het ontstaan het rijk van Koning Arthur uit het oude Engeland rond de Middeleeuwen.
  8. ‘Kreupele Annie’
    Een fantasievol verhaal over een vermeende heks in de Peel ten tijde van de heksenvervolging (eind 16de eeuw).

Sprookjes, zoals:

  1. ‘Hoe het winterkoninkje aan zijn naam komt’ (Grimm)
  2. ‘De gouden haarspeld’ * (China, Japan)
  3. ‘De haas en de egel’ (Grimm)
  4. ‘Youssouf en de kleine schildpad’ * (uit de Filipijnen)
  5. ‘Niks, niets, niemand en de reus’ (uit Wales)
  6. ‘De keizer en de nachtegaal’ (Andersen)

  7. ‘De Bremer stadsmuzikanten’ (Grimm)

Thema-verhalen, enkele voorbeelden

Sint:
‘De heerlijkste 5 december…’
‘De kleren van Sinterklaas’

Kerst:
‘De keizer wil een kerstverhaal’ *
‘De belofte van de harpspeler’ *

Vriendschap/Pesten/Buitensluiten
‘Oerra de ekster’

‘De soepsteen’

Dieren:

‘Hoe de kat in huis kwam’

‘De vos en de raaf ‘

Indiaanse verhalen:

‘Hoe jongen aan zijn naam kwam’

‘De dondervogel’

Verhalen van ver…..

Verhalen en muziek(maken)

Zie ook de pagina muziek >>

Kamishibai of het Vertelkastje

De Kamishibai (het vertelkastje) komt oorspronkelijk uit Japan. De verteller gebruikt afbeeldingen (vertelplaten) die hij één voor één uit het kastje trekt. De verteller zit of staat naast het kastje, zodat hij kan communiceren met het publiek. Het vertelkastje leent zich goed om voor een kleine groep jonge kinderen te gebruiken.

Het vertelkastje kan voor kinderen een mooi hulpmiddel zijn om aan elkaar (eigen) verhalen te vertellen. De kinderen kunnen hiervoor, eventueel begeleid, hun eigen verhaal en verhaalplaten maken.

Mogelijke verhalen:
‘Waarom liggen er stenen in de rivier?’ Afrikaans stapelverhaal (4/5/6 jaar)

‘Bang mannetje’ Een bewerking van het bekende prentenboek over het onder ogen zien en overwinnen van je angst (4/5/6 jaar)

‘Het land van de grote woordenfabriek’  Een fantasierijk verhaal over de kracht van woorden (6/7/8 jaar)

‘De keizer kan niet slapen’ Een dierensprookje over keizer Li-fant. Ook als je alles hebt kun je een probleem hebben en hulp komt vaak uit onverwachte hoek (5/6/7 jaar)

Dilemmaverhalen

Bij een dilemmaverhaal onderbreekt de verteller het verhaal halverwege om met de kinderen in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen. Het mogelijke vervolg van het verhaal kan ook door de kinderen worden geschreven of getekend en vervolgens met elkaar worden gedeeld.

Vaak wordt na dit gesprek het verhaal door de verteller vervolgd met een mogelijke oplossing. Deze dilemmaverhalen zijn er voor alle leeftijden.

Het is een ideale mogelijkheid om filosofische en ethische gesprekken op gang te brengen en oplossingsgericht denken te stimuleren.

Meespeelverhalen

De verhalen met een * zijn geschikt als ‘meespeelverhaal’. Dat wil zeggen dat kinderen of leerkrachten in dit verhaal een rol kunnen spelen (wel of niet verkleed). Er kunnen personen uit het verhaal worden neergezet. Kinderen kunnen met instrumenten een sfeerbeeld bij het verhaal maken en (evt vooraf geleerde) liedjes meezingen.

Er zijn mogelijkheden bij de viering van Kerst, Meester- en Juffendagen enz. Je kunt dit zien als een samen gespeelde voorstelling, waarbij ook het proces een rol speelt.

Wat een mooi verhaal. De kinderen zaten ademloos te kijken en te luisteren. Wat leuk dat wij als juffen mee mochten doen en de kinderen die mee konden spelen in het zee-orkest. Fijn dat je onze juffendag zo’n extra invulling hebt gegeven.
2019-12-04T15:05:17+00:00
Wat een mooi verhaal. De kinderen zaten ademloos te kijken en te luisteren. Wat leuk dat wij als juffen mee mochten doen en de kinderen die mee konden spelen in het zee-orkest. Fijn dat je onze juffendag zo’n extra invulling hebt gegeven.

Sluit Menu